dinsdag 29 maart 2011

Vandaag een interval training van 10KM met de Terra Plana Evo en hart en vaat ziekten..

Vanmorgen lag er weer ijs op het dak dus mijn schoenkeuze is de warmere Evo.
Totaal  10 km in een gemiddeld tempo van 5,5 min p.km. Voor degene die tussendoor wat sportspecifieke oefeningen willen uitvoeren kwam ik deze zomaar tegen.
Langs het Willem II stadion liggen wel 40 betonnen voetballen, ik begon ergens in het midden mijn oefening die wel wat weg heeft van crossfit oefening zoals de boxjump.
Ik spring dus zonder pauze bal op, bal af, bal op, bal af en zo voort.. na een stuk of 8 ballen was het wel weer genoeg voor de eerste keer, ik voelde mij niet helemaal zeker met de evo's aan de voeten, die hebben geen grip op zo'n gladde bal.
Zo kun je tijdens je run nog veel meer leuke oefeningen doen die je beenspieren versterken, geef je ogen maar eens goed de kost.
Donderdag herhaal ik deze oefening tijdens een tempoduurloop van 15 km met de Speed of Komodo sport van Vibram FiveFingers, dan heb ik meer grip op de ronde ballen omdat de teentjes deze goed kunnen vast grijpen, doel is een serie van minimaal 15 ballen in een keer.

Even wat belangrijk nieuws
Jaarlijks sterven er nog steeds veel te veel mensen aan hart en vaat ziekten hoorde ik net op de radio via een spotje van de Hartstichting. Nog meer geld voor onderzoek terwijl het zo simpel is, bekijk het eens wat positiever en steun jezelf voor later door je lifestyle beetje bij beetje aan te passen. Hardlopen kost het minste van alle sporten, je kunt het praktisch overal doen en door barefoot style running of natuurlijk hardlopen heb je nagenoeg geen blessures (3 maanden aanpassing) waardoor je net als ik week in week uit kunt blijven lopen. Daarnaast pas je jouw dieet ook een beetje aan door meer rauwkost en flink veel fruit te eten, na een paar maanden zul je merken dat je in eens barst van de energie, geen powerdrankje meer nodig maar gewoon ietsjes natuurlijker eten: rust roest en de schijf van 5 ook.

Paul rookt al 10 jaar geen sigaretten meer, alcohol had hij ook niet in de hand dus daar stopte hij 6 jaar geleden ook mee, op een gegeven moment weegt hij 81 kg, hoest niet meer maar zijn conditie is nog zeer slecht, ik word ouder denkt hij maar weet inmiddels beter. Hij was al 45 toen hij begon met hardlopen en start over 3 weken zijn eerste Ultra Maraton tijdens de 60 van Texel, 14 kg lichter dan hierboven en een conditie van een 12 jarig kind in een 51 jarig lichaam.
Je kunt je leven zelf onder controle nemen, wat houd je tegen.

1 opmerking:

  1. Inspirerend stukje, Paul!
    Ben nog niet toe aan het raw-voer, maar dat je zelf ingrijpt in je leven is zeker te doen. Niet makkelijk, maar wel te doen…

    Over die ballen bij het Willem-II stadion; die ken ik, daar kun je ook een andere oefening op doen: simpelweg bij de eerste beginnen en gewoon springen/stappen naar de volgende, helemaal tot het einde.
    Niet superzwaar, maar wèl superleuk: het gevoel van je voeten en je tenen die helemaal om die bal heen krullen is fantastisch!

    Het avontuurlijk lopen is wat Michiel en ik altijd al deden, de hele stad is een speeltuin vol obstakels om je op uit te leven :-)

    BeantwoordenVerwijderen