maandag 14 februari 2011

Perfecte halve marathon in Schoorl 2011 met dank aan Marja Wokke

                                 Klaar voor de start
Zondag 13 februari 2011, om half zes s' morgens staat de wekker, yes..de halve marathon Groet uit Schoorl,deze wedstrijd had ik nog niet gelopen en kijk er al maanden naar uit. Normaal maken
we eerst onze sapjes maar vandaag is alles al klaar omdat we dat gisterenavond hebben gedaan. Lekker groot glas appel/peren sap, 30 min. later neem ik als ontbijt traditioneel voor een wedstrijd een hele galia of cantaloup meloen, vandaag omdat hij zo groot is een halve Sapo de Pile meloen, de andere helft  is voor na de race. Ik kleed mij alvast aan, vandaag loop ik met de Vibram FiveFingers model Speed, dat was achteraf de goede keuze . Flesjes vullen met groentensap ( bieten/wortel/paprika/gember/venkel/bleekselderij)
de rest van de 2 ltr gaat in de thermosflessen mee. Ik pak de sporttas in met schone kleding, reserve spulletjes en hartslagmeter, startnummer etc.. en nog vlug eventjes naar het toilet want dat kunnen we niet gebruiken onderweg. Fietsen nog snel in de bus gezet voor het geval dat ...Hup in de auto en om iets na acht uur rijden we naar Schoorl, man man wat is dat een lange rit, nog verder dan Egmond.
In de 3km voor we in Schoorl aangekomen staan we in de file, gelukkig komen de fietsen dus goed van pas, we parkeren de bus links naast een bouwterrein en fietsen rustig naar Schoorl.
Het is druk, maar alles gaat goed, we komen bij de finsh aan, druk druk en doen ff een plasje en dan op weg naar de start die ergens anders plaats vind.
De startvakken zijn gevonden, nog 15 minuten wachten, ik heb mijn warming-up nog niet echt gedaan, ik loop het eerste startvak weer uit en loop een zijstraatje in waar nog meer lopers aan de warming-up bezig zijn, de speaker roept dat er nog 7 minuten resten voor de start, ik jog rustig nogmaals het straatje op en neer. Snel in het bos nog een laatste plasje en weer terug naar de start, drie minuten.. langzaam schuift de groep richting start nog  één minuut...pang.

De start verloopt goed, het grote voordeel van starten met een wedstrijdlicentie is dat je (in mijn geval) niemand hebt om in te halen, de andere vaak veel snellere recreanten halen jou in en je loopt je eigen race.

Ans nam de volgende foto rond het vier km punt , naast mij loopt op dat moment een ware legende, Marja Bak-Wokke, Nederlands eerste echte wegatlete van wereldklasse met 2 wereld records op haar naam. Tijdens deze halve marathon kom ik er achter hoe bekend en geliefd zij hier is, niet uitsluitend in Schoorl en Groet maar telkens als er publiek naast het parcours stond riep men Hup Marja, goed zo Marja, ga door Marja, en Marja antwoorde telkens weer netjes terug, respect ! Wat een belevenis om dat eens mee te maken.
De 1:19.45 die Wokke in 1978 in Egmond realiseerde, was bovendien de beste wereldprestatie ooit. Het was voor het eerst, dat een vrouw de grens van 1 uur en 20 minuten doorbrak op de halve marathon.
Deze dame heeft naast 2 wereldrecords zo'n giga lange erelijst bij elkaar gelopen (google maar eens Marja Wokke) en nu dik 30 jaar na dato loopt ze nog steeds, zelfs na haar slopende ziekte die zij wonder boven wonder lijkt te overwinnen. De rest van de halve heb ik achter Marja aangelopen soms wat dichterbij dan moest ik weer even lossen want ze liep net ietsjes harder dan ik en zo mooi vlak. Bij het 18KM punt voelde ik mij toch sterk genoeg om nog wat te versnellen, een opgestoken hand als groet naar Marja en op naar hopelijk een nieuw pr, het was me toen wel duidelijk dat er een mooie tijd in zat maar een pr...?
Het word weer drukker langs het parcours en het publiek moedigt ons stevig aan, het lijkt af en toe net of ze er voor jou staan, hartverwarmend wat een fijn publiek. In de verte hoor ik de speaker al tussen de bomen doorschalmen, over roemruchte gevechten uit een recent verleden over vooral Belgische toppers met hanenkammen enzo. Ik concentreer me nog eens voor de laatste km of minder, hier hebben een dikke anderhalf uur eerder ook al gelopen,nog een bocht links en weer een en daar in de verte ligt de finish. Ik scan het publiek op zoek naar Ans, ze zit prinsheerlijk op de hoofdtribune, de laatste versnelling... oef..de klok geeft 1.39,45 aan,

 ik red het niet onder de 1.40 te finishen, verzuur de laatste 200 meter flink maar ga door. Het zal achteraf toch niet zo zijn dat ik daar door geen pr loop?.
Gelukkig ik finish ergens in 1.40 en een tiental(en) seconden, yes!!  Voor het eerst na 3 jaar weer een pr op de Halve Marathon, 1 minuut en 43 seconden van mijn netto tijd af. Lag het aan het Marja Wokke, mijn huidige rawfood dieet, barefoot running op mijn Speeds, of het vergeten van mijn hartslaghorloge waardoor ik geheel op gevoel deze wedstrijd heb gelopen.
Maar het zal wel de combinatie van het bovenstaande zijn .
Marja als je dit leest , hartelijk bedankt! voor het geweldige onbedoelde haaswerk en welcome back!!
Groet uit Schoorl tot volgend jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten